Kuukautisille paikka popkulttuuriin

Kuvittele seuraavanlainen tv-sarjan kohtaus. Mies sanoo baarissa ystävilleen: ”Pakko päästä pissalle.” Hänen vieressään oleva nainen vastaa: ”Sama täällä. Ja pitää vaihtaa tamponi.” Tällaista kohtausta ei kovin usein näe, vai mitä?

Vaikka sekä vessassa käyminen että kuukautiset ovat luonnollisia, elämään kuuluvia asioita, todennäköisesti vain toinen niistä päätyy käsikirjoitukseen tai ruudulle. Valtavirtakulttuurissa kuukautiset joutuvat valitettavan usein sivuosaan tai pois näkyvistä, tai sitten ne yksinkertaisesti ohitetaan. 
 
Mielestämme on muutoksen aika. #BloodNormal-kampanjamme pyrkii tuomaan kuukautiset varjoista valokeilaan. Aloitimme keskustelun tekemällä elokuvan, joka antaa kuukautisille niiden kipeästi tarvitsemaa näkyvyyttä – kuukautistabu hälvenee takuulla, jos niistä aletaan puhua avoimemmin. Sen lisäksi pyrimme levittämään sanaa kampanjasta tekemällä yhteistyötä eri puolilla maailmaa vaikuttavien lahjakkaiden ihmisten kanssa.

Tuoreen maailmanlaajuisen kyselytutkimuksen vastaajista 37 % ei ole koskaan nähnyt viittauksia kuukautisiin elokuvissa, TV:ssä tai muussa fiktiossa. Vastaajista 42 % taas katsoo, että kuukautisten poissaololle popkulttuurissa ei ole hyvää syytä.1 On paljon todennäköisempää, että naishahmo katkaistaan elokuvassa moottorisahalla (miten todennäköistä sekään voi olla?) kuin että hän pyytää ystäviltään tamponia tai terveyssidettä unohdettuaan ottaa sellaisen mukaansa (mikä tapahtuu todennäköisesti kaikille naisille elämän aikana). Vaikuttaako valtavirtakulttuuri kielteisesti naisten todelliseen elämään ohittamalla kokonaan yhden täysin luonnollisen osan naiseutta?

On selvää, että popkulttuurilla on vaikutusta teini-ikäisten kehitykseen.

Eräässä YouGovin tutkimuksessa selvisi, että nuorilla julkkiskulttuuri vaikuttaa kehonkuvaan negatiivisesti todennäköisemmin (32 %) kuin ihmisillä keskimäärin (26 %).2 Toisen tutkimuksen mukaan teinielokuvia katsovilla nuorilla on todennäköisemmin sukupuolittuneita asenteita ja negatiivisia stereotypioita naisten välisistä ystävyyssuhteista.3
 
Kun otetaan huomioon, kuinka paljon popkulttuuri voi vaikuttaa asenteisiin ja leimautumiseen, ei ole yllättävää, että todellisessa elämässä yhdeksän kymmenestä naisesta salaa kuukautisensa täysin.4 Tässä joitakin heidän käyttämiään keinoja:

  • Kuukautissuojien työntäminen taskuun tai hihaan
  • Käsilaukun ottaminen mukaan vessaan kuukautissuojien piilottamiseksi
  • Valkoisten ja vaaleiden vaatteiden välttäminen
  • Ystävien tai kumppanin kanssa sovittujen menojen peruminen
  • Kaiken liikkumisen välttäminen 
Jos kuukautisia ympäröivä häpeä ei laannu, yhteiskunnan ongelmat pahenevat.
Mikä huolestuttavinta, useimmiten juuri nuoret kärsivät tuon tabun seurauksista. Yllä mainitun tutkimuksen mukaan 56 % teini-ikäisistä joutuisi mieluummin kiusatuiksi koulussa kuin puhuisi kuukautisista vanhempiensa kanssa (44 %).5Saffron Herndon, lupaava koomikko ja yksi lahjakkaista #BloodNormal-kampanjan sanomaa levittävistä yhteistyökumppaneistamme, on teini-iän kynnyksellä. Hänen mielestään ”yhteiskunnan ongelmat pahenevat, jos kuukautisia ympäröivä häpeä ei laannu”.
 
Saffronin kaltaiset ihmiset osoittavat, ettei kuukautispuheen tarvitse aina olla vakavaa, kirjaimellista tai opettavaista. Jos on olemassa vessahuumoria, miksei kuukautisistakin voisi tehdä punchlineja? Elokuvat esittävät säännöllisesti synnytyksen eri vaiheiden huippuhetkiä ja pohjakosketuksia, joten miksei PMS:llekin myönnettäisi ruutuaikaa? Vasta, kun kuukautisista puhutaan yhtä luontevasti kuin ihokarvojen ajelusta, suihkussa käymisestä tai illallispöytään istumisesta, niiden stigma hälvenee.
 
Jos olet katsonut Mad Men -sarjaa, muistat varmaan kohtauksen, jossa Sally Draper sai ensimmäiset kuukautisensa. Lähikuva veritahraisista pikkuhousuista oli harvinainen hetki TV:ssä ja rohkea askel oikeaan suuntaan. Ehkä olet nähnyt myös Girls-sarjan kohtauksen, jossa Jessan kuukautiset alkoivat, vaikka hän luuli olevansa raskaana. Popkulttuuri kaipaa kipeästi lisää tämänkaltaisia kohtauksia. Positiiviset representaatiot auttavat rikkomaan tabuja. Tekemällä yhteistyötä muutosmyönteisten ihmisten kanssa haluamme raivata tuleville naissukupolville tietä parempaan huomiseen.

Lähteet

1. Essityn vuonna 2017 toteuttama maailmanlaajuinen kyselytutkimus*
2. https://yougov.co.uk/news/2014/07/14/celebrity-culture-threat-todays-youth/
3. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107769900808500109 
4. Essityn vuonna 2017 toteuttama maailmanlaajuinen kyselytutkimus*
5. Essityn vuonna 2017 toteuttama maailmanlaajuinen kyselytutkimus*
*Essityn verkossa toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi 10 017 miestä ja naista, jotka ovat 13–50-vuotiaita ja asuvat Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Alankomaissa, Ruotsissa, Venäjällä, Meksikossa, Argentiinassa, Etelä-Afrikassa, Kiinassa ja Malesiassa.  Kyselytutkimuksen haastattelut tehtiin välillä 18.4.–9.5.2017. Tutkimuksen virhemarginaali on +/- 0,98 %. Kyselytutkimusta hallinnoi maailmanlaajuinen kyselytutkimusyhtiö Bilendi.