Kuva tytöstä meditoimassa keltaisella taustalla – Libresse

On kuukautiskierron ensimmäinen päivä. Saatat olla niin väsynyt, että ajatuskin aamupalan syömisestä saa käden hakeutumaan herätyskellon torkkupainikkeelle. Päivään 15 mennessä mieliala on kohentunut, eikä elämä vaikuta yhtään hullummalta. Tuntuuko tutulta? Tervetuloa hormonien jännittävään maailmaan.

Katsotaanpa, miten hormonitasot muuttuvat kierron aikana ja miten tämä vaikuttaa tekemisiisi ja oloosi.

Elinaikanasi sinulla on keskimäärin 450 kuukautiset.

Kierron pituus lasketaan kuukautisten alkupäivästä päivään ennen seuraavien alkua. Sinulla on siis keskimäärin myös 450 kiertoa. Keskimäärin kierto kestää 28 vuorokautta, mutta mikä tahansa 21 ja 40 vuorokauden välillä on normaalia.

Miksi tuntuu siltä kuin keikkuisi tunnekeinulaudalla?

Tunteisiin eivät vaikuta ainoastaan tapahtumat koulussa tai kotona. Kaikki voi olla ihan normaalisti eikä silti tunnu hyvältä. Tämä johtuu siitä, että hormonitaso vaihtelee jatkuvasti kierron aikana, ja tämä vaikuttaa tunteisiin.

Kuvittele hormonit henkilöinä (niitä on melkoinen joukkio – mm. estrogeeni, testosteroni ja keltarauhashormoni). Kuvittele sitten, että nämä istuvat keinulaudan eri päissä. Joskus tasapaino on helppo saavuttaa. Joskus taas ei. Kuvittele seuraavaksi, että estrogeeni hyppää pois laudalta, ja toiset syöksähtävät ilmaan vieden heti mennessään sen ihanan ruusuilla tanssimisen tunteen. 

Tietenkin, kun hormonit ovat ennalta arvaamattomia ilkimyksiä,ne vaikuttavat tunteiden lisäksi myös hyvin paljon siihen, miten nälkäinen tai energinen olet, keskittymiskykyyn ja – hämmästyttävää kyllä – kehon voimaan. On siis täysin normaalia, että kaikki nämä vaihtelevat kierron myötä, kun hormonit tulevat ja menevät.

3000x1200_Article 2_Secondary image_Week 1 (days 1-7).png

Viikko 1 (päivät 1–7)

Hei, kuukautiset! Estrogeenitaso on matalimmillaan ensimmäisenä päivänä, joten älä ylläty, jos et ole kovin energinen. Parin ensimmäisen vuotopäivän aikana saattaa esiintyä kuukautiskipuja tai lievää väsymystä, särkyä tai ärtyisyyttä. Ja rinnat voivat tuntua tosi raskailta ja/tai aroilta.

Päivien kuluessa estrogeenitaso nousee. Olo saattaa tuntua paljon fiksummalta ja keskittyminen on helpompaa – mahtavia uutisia, jos on saatava aikaan jotain tärkeää.

Muista kuunnella omaa kehoasi tällä viikolla – kun olet väsynyt, lepää. Kun olet nälkäinen, syö. Ja kun haluat kertoa jotain jollekulle, puhu. Tämä kaikki voi kuulostaa tosi yksinkertaiselta, mutta silti unohdamme kaiken tämän hyvin usein. On tärkeää muistaa, että keho vaikuttaa mieleen ja päinvastoin.


GIF kahdesta tytöstä hyppimässä sängyllä ja pitämässä hauskaa – Libresse

Viikko 2 (päivät 8–14)

Onko energinen olo? Kiitos, kohoavat keltarauhashormoni- ja progesteronitasot. Nyt kun vuoto on lakannut (kuukautiset voivat kestää 3–8 vuorokautta)[1]) ja estrogeeni- ja testosteronitasot nousevat edelleen, olet todennäköisesti täynnä energiaa.

Libidosi (eli sukupuolivietti) on mahdollisesti voimistunut. Tämä voi tarkoittaa, että edessäsi luokassa istuva henkilö – juuri se, jota et ennen edes huomannut – alkaa yhtäkkiä näyttää tosi seksikkäältä.

Jos olet ollut sitä mieltä, ettet voi tehdä jotain, juuri nyt saatat tuntea, ettei se itse asiassa ole lainkaan mahdotonta. Pidä silti varasi, sillä hormonimyrsky voi tuoda mukanaan myös ahdistusta. Kokoa ympärillesi ihmisiä, joihin luotat, vältä kofeiinia (nyyh, ei enää energiajuomia) ja kokeile pitää ahdistus kurissa esimerkiksi jollain kevyellä liikunnalla (esim. uimisella tai joogalla).

3000x1200_Article 2_image 3_Week 3 (days 15-21).png

Viikko 3 (päivät 15–21)

Kun estrogeenitaso laskee, saatat tuntea olosi hieman masentuneeksi. Tämä ja keltarauhashormonitason nousu voivat kuluttaa energiasi ja olla hyvä tekosyy jäädä kotiin peiton alle.

Viikon loppuun mennessä hormonitasot nousevat ja tasoittuvat ja saavat olon tuntumaan tyyneltä ja hyvältä. Lyhyesti sanoen, keinulauta tasapainottuu uudelleen.

Tämän viikon suurtapahtuma on ovulaatio, mikätarkoittaa, että nyt tulet kaikkein todennäköisimmin raskaaksi, jos harrastat suojaamatonta seksiä. 


Viikko 4 (päivät 22–28)

Jotkut kutsuvat tätä PMS-viikoksi (premenstruaalioireyhtymäviikko), koska estrogeeni-, testosteroni- ja keltarauhashormonitasot laskevat jyrkästi, mikä aiheuttaa usein alakuloa.

Hormonitasojen muutoksen takia mieliala ailahtelee – älä siis ylläty, jos yhtäkkiä ärsyynnyt esimeriksi kaverin syöntityylistä (vaikkei se ennen ole haitannut) tai huudat täysillä, jos myöhästyt bussista nanosekunnin.

Estrogeenitason äkillinen lasku voi häiritä myös nukkumista (kyllä, tämä hormoni sisältää unta säätelevää serotoniinia). Yritä silti olla huolestumatta.Sinäkin olet vain ihminen, ja kaikkien muiden tapaan mieliala vaeltaa ylhäältä alas ja tuhannessa tunteessa siinä välillä. Joskus muun maailman unohtaminen voi olla hyvä idea, joten kokeile kylpyä, lähetä viesti hyvälle ystävälle tai liimaudu telkkarin ääreen. Näin saat melko varmasti tunnekeinulautasi taas tasapainoon. 

Entä jos jotain tuntuu olevan pielessä?

  • Keskustele asiasta jonkun kanssa, kasvokkain tai puhelimessa. Avautuminen voi olla vaikeaa, mutta kertomalla ongelmasi jollekin luotettavalle henkilölle saat tukea ja apua.  
  • Useimmiten kuulet vakuuttelua siitä, että kaikki kokemasi on normaalia – epäsäännöllisistä kuukautisista (stressi voi vaikuttaa ihmeellisesti kiertoon) aina alakuloon.
  • Jos sinusta todellakin tuntuu, ettei kokemasi ole "normaalia" (jos alakuloisuus jatkuu viikkoja tai sinusta tuntuu, ettet pysty hallitsemaan itseäsi tai kuukautiskipusi ovat todella voimakkaita), kerro asiasta jollekulle. Ystävä, perheenjäsen, opettaja tai auttava puhelin ovat hyviä vaihtoehtoja. Muista, että aina on joku, joka voi auttaa sinua. Sinun ei tarvitse murehtia yksinäsi.

[Lähteet]

[1]http://www.arhp.org/Publications-and-Resources/Studies-and-Surveys/Menstruation-and-Menstrual-Suppression-Survey/fact-sheet

[2]https://www.nhs.uk/conditions/periods/

Jatka lukemista

Jatka tutustumista

Jaa Twiittaa