Uimari

Uiminen kuukautisten aikana tekee usein hyvää! Itse asiassa se voi olla mahtava tapa lievittää kramppeja ja PMS-oireita sekä kohentaa mielialaa.

Lue lisää saadaksesi muutamia käytännöllisiä vinkkejä ennen kuin hyppäät uimaan!

Terveyssiteet ovat erittäin imukykyisiä, joten jos sinulla on kuukautiset ja aiot mennä uimaan, ei siteet ole paras vaihtoehto sillä ne vain imevät itseensä valtavat määrät vettä. Tamponin käyttö uidessa on paras vaihtoehto, sillä se on huomaamaton ja varma. Koska tamponi imee myös vettä itseensä ja mahdollisesti myös vedessä olevia bakteereita, on hyvä vaihtaa uusi tamponi heti uimisen jälkeen. 

Jos olet uimarannalla, voit asettua lähimmän kahvion tai wc:n lähettyville, niin tamponin vaihtaminen on helpompaa. Jos olet kauempana asutuksesta eikä wc-tiloja ole lähettyvillä, voit kehittää esimerkiksi pyyhkeestä itsellesi hieman suojaa, jotta saat tamponin vaihdettua.

Mikäli et mielelläsi käytä tamponia, on hyvä välttää uimista kun kuukautiset ovat runsaimmillaan. Mikäli olet koulussa kerro liikunnanopettajalle, että sinulla on kuukautiset, ja pyydä vaihtoehtoista tekemistä uimisen tilalle. Jos sinulla on niukat kuukautiset ja vuotoa tulee todella vähän, voit uida ilman suojaa. 

Uiminen kuukautisten aikana – uskomuksia vai tosiasioita?

Vesi
Uskomus 1: Kuukautiset lakkaavat veteen mentäessä. [1]

Onko se totta? Ei! Veri ei välttämättä vuoda ulos emättimestä veden vastapaineen takia, mutta vuoto ei kuitenkaan lakkaa.

tamponi
Uskomus 2: Vesi muuttuu punaiseksi.

Onko se totta? Ei, jälleen väärä uskomus. Tamponi imee veren, joten perässäsi ei tule uimaan punaista ”vanaa”.

Hai
Uskomus 3: Hait hyökkäävät kimppuun kuukautisten aikana. [2]

Onko se totta? Ei, hait eivät haista kuukautisverta.

kramppi
Uskomus 4: Uiminen pahentaa kuukautiskipuja. [3]

Onko se totta? Ei todellakaan. Uimisen kaltainen kevyt liikunta voi itse asiassa lievittää kuukautiskipuja.

Jatka lukemista

Jatka tutustumista

Jaa Twiittaa