Naisia joogaamassa

Alakuloisuus ennen kuukautisia ja niiden aikana ei ole pelkästään ”elämäntuskaa”.

Todennäköisesti kyseessä on PMS eli kuukautisia edeltävä oireyhtymä. Rintojen arkuuden, särkyjen, kipujen ja turvotuksen lisäksi kuukautisia ennen voi esiintyä myös mielialan vaihtelua. Se johtuu kehon tuottaman estrogeenin määrän vaihtelusta. Tulos: muutaman päivän tai jopa viikkoja kestävä ajelu tunteiden vuoristoradalla.

Pieni osa naisista kärsii niin suurista mielialan vaihteluista, että tarvitaan lääkitystä. Kyseessä ei ole pelkkä PMS, vaan ns. kuukautisia edeltävä dysforinen häiriö eli PMDD [1], joka voi aiheuttaa paniikkihäiriökohtauksia, masennusta, äärimmäistä raivoa ja jopa itsemurha-ajatuksia. Jos sinä koet näitä oireita, hae ehdottomasti apua, sillä PMDD:tä et pysty käsittelemään yksin.

Vaikka PMS onkin ärsyttävä ja häiritsevä, onneksi se ei useimmille naisille ole läheskään PMDD:n tasoinen ongelma. PMS:n kanssa toimeen tuleminen tarkoittaa, että etsit tapoja, joilla voit hallita tunteitasi ja pitää itsestäsi huolta mahdollisimman hyvin. Voit helpottaa PMS:n aiheuttamia mielialan vaihteluita kokeilemalla aerobista liikuntaa, esimerkiksi juoksua, tanssia tai spinningiä. Yhdistä nämä joogaan, ja pysyt lisäksi tyynenä ja rauhallisena. Avuksi voi olla myös se, että nukut riittävästi ja pidät ruokavaliosi tasapainoisena ja terveellisenä. Voit tuntea tarvetta itsesi hemmotteluun, ja mikäpä siinä, kunhan hemmottelu ei ole yhtä kuin suklaan ja roskaruuan syöminen. Hanki itsellesi vähän hemmotteluhoitoa – tai mikä vielä parempaa: hierontahetki.

Miten tulla toimeen PMS:n kanssa

Jooga
Aloita jooga

Tämä on mahtava tapa taistella PMS:ään liittyviä mielialan vaihteluita vastaan. Myös hieronta, tai chi ja meditoiminen auttavat, sillä ne rentouttavat ja saavat stressitason laskemaan.

Keuhkot
Lopeta tupakointi

Jos tupakoit, yritä parhaasi mukaan lopettaa. Tutkimusten mukaan tupakoiville naisille kehittyy terveysriskien lisäksi yli kaksi kertaa todennäköisemmin lieviä tai vaikeita PMS-oireita.

Urheilu
Lähde liikkeelle

Reippaan kävelyn tai uimisen kaltaisen aerobisen liikunnan on todettu helpottavan PMS:ään liittyvää ahdistuneisuutta, masennusta ja alakuloisuutta.

Syö terveellisesti
Syö terveellisesti

Olet vähemmän tunteittesi vietävissä, kun syöt enemmän terveellistä ruokaa, esimerkiksi kokojyväviljaa, hedelmiä ja vihanneksia – ja vähemmän sokeria, rasvaa ja suolaa.

Kahvi
Vähennä nautintoaineiden käyttöä

Saatat himoita kofeiinia ennen kuukautisia, mutta voit paremmin, kun vähennät kahvin, teen ja suklaan nauttimista, sillä nämä voivat pahentaa oireitasi.

Tiesitkö?

7
PMS voi kestää kuukautisten alkamisen jälkeen, päivää
3–8 %
naisista, joilla on kuukautiset, täyttää PMDD:n määritelmän [2]
30
minuuttia: PMS:n voittamiseen suositeltu päivittäinen liikunta-aika [3]

Jatka lukemista

Jatka tutustumista

Jaa Twiittaa