Tyttö tunnemyrskyssä

Kuten ehkä olet huomannut, murrosikä ja tunteet kulkevat käsi kädessä.

On täysin normaalia olla itkuinen, vihainen, ahdistunut tai hurmioitunut – joskus kaikkea tätä 10 minuutin sisällä. Murrosiässä tunteiden vuoristorata voi viedä sinut hulluuden partaalle. Älä ole huolissasi – et ole tulossa hulluksi. Kun ymmärrät tunteitasi tämän hankalan jakson aikana, elämä pysyy hallinnassasi.

Murrosiän aikana kehossasi tapahtuvat fyysiset muutokset – esimerkiksi kuukautisten alkaminen ja naisellisten muotojen kehittyminen – ovat hormonien aikaansaamia. Vaikka nämä hormonit ovatkin tosi fiksuja, ne ovat myös melko ärsyttäviä. Kun kaikki nämä kemialliset viestinviejät ryntäilevät ympäriinsä kehossasi tekemässä tehtäväänsä, ne vaikuttavat myös tunnetasolla tavalla, joka voi tuntua ylitsepääsemättömältä.

Voit esimerkiksi olla pahantuulinen tai surullinen ilman näkyvää syytä. Muutama kuukausi sitten huvittavalta tuntunut juttu näyttää nyt ihan päinvastaiselta. Toisinaan olet älyttömän onnellinen. Kehosi ja ulkonäkösi muuttuminen taas saa sinut epävarmaksi, ja tiuskit perheellesi ja ystävillesi, kun he kiinnittävät muutoksiin huomiota. Kaikki nämä tuntemukset ovat täysin normaaleja. Muista silti olla armollinen itsellesi ja anna näille koko ajan vaihteleville tunteille tilaa.

Kerro tunteistasi kavereillesi. Se voi auttaa, sillä todennäköisesti heidän kokemuksensa ovat samanlaisia. Perheesi ei välttämättä ymmärrä asiaa ihan yhtä hyvin. Kerro heille silti, että olosi on outo, jotta he osaavat suhtautua asiaan. Ja jos sinusta tuntuu, että haluat vain olla omassa huoneessasi lempimusiikkiasi kuunnellen, tee niin. Pysyttele omissa oloissasi niin kauan, että pystyt puhumaan asiasta jonkun kanssa. Tässä yksi vinkki: älä lue sosiaalisen median negatiivisia viestiketjuja ollessasi herkässä mielentilassa. Olosi vain pahenee.

Mikä tärkeintä: älä rankaise itseäsi oudosta käytöksestäsi. Yritä muistaa, että syy on hormoneissa. Ehkä sinua auttaa tieto, että miljoonat teinit ympäri maailmaa ovat juuri nyt murrosiässä ja siis ihan samoissa tunnelmissa kuin sinä. Ja että tämä vaihe menee ohi. Tämä tunteiden vuoristorata ei kestä ikuisesti.

Miten tunteita voi käsitellä

Hyppimässä
Lähde liikkeelle

Liikunnan aikana vapautuvat endorfiinit kohentavat mielialaa ja saavat olon tuntumaan energisemmältä ja positiivisemmalta.

Tekstaamassa
Kerro muille tunteistasi

Juttele tunteistasi jonkun luotettavan henkilön kanssa – se auttaa. Olosi ei ole enää niin yksinäinen ja saat asioihin uuden näkökulman.

Uni
Nuku paljon

Riittämätön uni pahentaa mielialan vaihtelua. Muista siis nukkua paljon.

Jooga
Rentoudu enemmän

Koko tämä vaihe on paljon helpompi kestää, kun löydät sinua rentouttavia asioita. Kokeile kävelyä, joogavenytyksiä tai lemmikin halailua.

Jatka lukemista

Jatka tutustumista